شاخص‌های نا امیدکننده

admin 1397-07-22 ۰
شاخص‌های نا امیدکننده

دالکی خبر: گزارش سالانه ای که وزارت آموزش و پرورش اخیراً از میانگین نمرات دروس نهایی رشته های مختلف مقاطع متوسطه ارائه داده، بیانگر شاخص های ناامید کننده ای برای استان بوشهر است.

بر پایه این گزارش که نسخه ای از آن در اختیار «خلیج فارس» نیز قرار گرفته، نمرات نهایی پیش دانشگاهی برای ۵ درس از دوازده درس دارای امتحان کشوری، در سه رشته «انسانی»، «تجربی» و «ریاضی» زیر ۱۰ و رتبه استان بوشهر در این دروس در دو سال پیاپی بین ۲۱ تا ۳۱ در نوسان بوده است.

به گزارش «دالکی خبر»،به نقل از خلیج فارس وزارت آموزش و پرورش هر سال پس از پایان امتحانات و اعلام نتایج، میانگین نمرات دروس شاخص و رتبه هر یک از استان ها را در جدولی تحلیلی ارائه می کند. این وزارتخانه شهریورماه امسال نیز جدول رتبه بندی دروس شاخص مقاطع متوسطه و پیش دانشگاهی را در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ منتشر کرده که استان بوشهر در هر دو مقطع و در همه دروس شاخص و تخصصی مقطع متوسطه، همچنان در پایین جدول قرار دارد.

اگرچه وضعیت رتبه بندی استان در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال ۹۶-۹۵ در مواردی معدود بویژه در رشته علوم انسانی کمی ارتقاء یافته است، ولی از نظر میانگین نمرات دروس اثرگذار هر رشته، بخصوص دروس تخصصی دو رشته تجربی و ریاضی، نه تنها تغییری حاصل نشده بلکه در مواردی میانگین نمرات دانش آموزان تنزل نیز داشته است.
*با نمرات زیر ۱۰ به دنبال پزشک نباشید!

در سالهای گذشته رؤیای پزشک شدن موجب شده که بسیاری از خانواده های بوشهری فرزندان خود را وادار به ادامه تحصیل در رشته های علوم تجربی نمایند. این در حالی است که میانگین نمرات دانش آموزان پیش دانشگاهی استان در درس «زیست شناسی» در سال تحصیلی گذشته ۸٫۶۱ و رتبه استان در این درس ۲۷ بوده، در حالی که درس تخصصی رشته علوم تجربی و اثرگذارترین درس این رشته برای قبولی پزشکی به شمار می رود.

این میانگین، نسبت به سال تحصیلی۹۶-۹۵ کاهش یک نمره ای را نشان می دهد. «فیزیک» دیگر درس مهم این رشته نیز که میانگین نمرات دانش آموزان رشته تجربی استان بوشهر در آن ۸٫۲۳ بوده است، نسبت به سال تحصیلی قبل بهبودی چندانی را نشان نمی دهد.

این شاخص نا امید کننده بخوبی نشان دهنده دلایل شدید افت قبولی در رشته های پزشکی در میان انبوه دانش آموزان رشته تجربی در استان بوشهر است که تعداد آنها نسبت به دانش آموزان رشته های دیگر به شکلی چشمگیر افزایش داشته است.

مهندسان زیر ناپلئونی!

در اصطلاح اهل تحصیل، نمره ۱۰ را «ناپلئونی» می نامند اما وضعیت دانش آموزان رشته ریاضی در استان بوشهر در دو درس اصلی و تخصصی این رشته (دیفرانسیل، فیزیک) زیر ناپلئونی است. بر اساس جدول تنظیم شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، میانگین نمرات درس «فیزیک» با کاهش بیش از یک نمره ای از ۱۰٫۷۷ در سال ۹۶-۹۵ به ۹٫۱۵ در سال تحصیلی گذشته سقوط کرده است. رتبه استان در این درس در میان استان های کشور در دو سال پیاپی ۲۹ بوده است.

در درس «دیفرانسیل» نیز میانگین نمره دانش آموزان رشته پیش دانشگاهی استان بوشهر در سال تحصیلی گذشته، ۷٫۳۸ (هفت و سی و هشت صدم) بوده که نسبت به میانگین نمره سال پیش از آن تفاوت محسوسی نداشته است. رتبه استان در میان ۳۲ استان کشور در این درس در دو سال پیاپی به ترتیب ۲۶ و ۲۴ بوده است.

وضعیت نامطلوب میانگین نمرات دروس تخصصی رشته های مختلف بویژه رشته تجربی و ریاضی و رتبه پایین استان در میان دیگر استان ها با ادعای مسئولان آموزش و پرورش که در دو سال گذشته، همواره با تبلیغات مختلف، ادعای ارتقای رتبه استان بوشهر در قبولی کنکور و بهبود میانگین نمرات امتحان های نهایی را مطرح کرده اند، چندان همخوانی ندارد.

از سوی دیگر وجود دانشگاه های متعدد در رشته های مهندسی در استان بوشهر که بیشتر دانش آموزانی با این سطح از نمرات دروس تخصصی را جذب می کنند، چشم انداز نگران کننده ای را از تراکم فارغ التحصیلان فاقد کیفیت و توانایی لازم در سطح استان بوجود آورده است.

*وضعیت نگران کننده تر برای دانش آموزان متوسطه اول

وضعیت نگران کننده ای که بر فضای مهم ترین دستگاه آموزشی استان حاکم است، تنها به مقطع متوسطه محدود نمی شود بلکه آمار و ارقام، وضعیت دانش آموزان مقطع متوسطه اول را از این نیز نگران کننده تر نشان می دهد.

اگرچه از وضعیت رتبه بندی دروس شاخص متوسطه اول در دو سال گذشته، هنوز اطلاعاتی در دست نیست، جدول ارائه شده از سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ در چهار درس ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی و زبان انگلیسی کلاس های هفتم، هشتم و نهم، رتبه ای بالاتر از ۳۰ را برای استان بوشهر نشان نمی دهد!

مطابق این جدول رتبه استان بوشهر در درس علوم تجربی پایه های هفتم، هشتم و نهم در میان ۳۲ استان کشور به ترتیب ۳۱، ۳۲ و ۳۰ بوده است. در دو درس مهم ادبیات فارسی و ریاضی وضعیت از این نیز بدتر بوده و استان بوشهر در هر سه پایه در این دو درس آخرین رتبه در میان ۳۲ استان کشور را از آن خود کرده است. در درس زبان انگلیسی نیز رتبه استان در سه پایه هفتم، هشتم و نهم به ترتیب ۳۰، ۳۱ و ۳۲ بوده است.
کتمان وضعیت؛ ادامه بحران

در حالی که آمار و ارقام و مستندات موجود، شاخص های مأیوس کننده ای را از رتبه دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در استان بوشهر نشان می دهند، مسئولان ذیربط کمتر تمایلی به آشکار کردن این وضعیت داشته اند و همین امر موجب شده که دلایل و عوامل اصلی این عقب ماندگی و رکود نگران کننده پنهان بماند. دلایلی همچون کمبود معلمان کارآزموده، تشکیل کلاس های پرجمعیت، کمبود امکانات آموزشی مطلوب، کم توجهی به آموزش های ضمن خدمت و بی توجهی به مسائل رفاهی معلمان و کادر آموزشی، از عوامل اصلی این افت پایدار تحصیلی در استان بوشهر بوده است.

مقایسه وضعیت نمرات و رتبه های استان بوشهر با برخی استان ها می تواند، وضعیت نامطلوب و مأیوس کننده موجود را بهتر نشان دهد. یکی از این استان ها، یزد است که از نظر شاخص های جمعیتی با بوشهر قابل مقایسه است اما در سال های اخیر به طور پیوسته جایگاه با ثباتی را در بالای جدول رتبه بندی داشته است. این استان در همه مقاطع تحصیلی در سال های گذشته غالباً مقام اول تا پنجم را برای خود حفظ کرده است. حاصل چنین جایگاهی نیز تعداد پرشمار رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور بوده است.

یک دیدگاه