اشتغال در خانه همسایه ها، سکوت در پارس جنوبی!

محمد جعفری

دوسال پیش در هنگام افتتاح مجتمع پارسیان سپهر در مُهر در استان فارس، طی یادداشتی رسانه ای با عنوان “سهم استان بوشهر در اشتغال پارسیان سپهر چند درصد است؟” استان بوشهر را به مطالبه حق خود در آن مجتمع دعوت نمودم ولی متاسفانه هیچ مسئولی، خصوصا از جنوب استان واکنشی از خود نشان نداده و هیچ صدایی خواستار احقاق حق استان از صنایع پیرامونی خود نشد.

مثل همیشه فقط سد راه شدن فرزندان استان ورای شمال و خط ۴/۱۰ (محدود شدن فقط چهار شهرستان جنوبی از بین ۱۰ شهرستان استان) نشانه اقتدار و هنرمندی بود و درهای پارس جنوبی برای همه به جز نیمه مرکز به بالای استان باز بود و حتی استان هایی مانند چهارمحال و کهگیلویه نیز اوضاع به سامان تری داشته و دارند.

این استیلا و چربش از ترکیب نیروها در مجتمع های صنعتی منطقه با مدیران عامل زاده آن استان ها به خوبی نمایان است. جالب بودن قضیه پارسیان سپهر، مشترک بودن آن با شهرستان عسلویه بود که حتی این موضوع نیز باعث حق خواهی در استان و خصوصا جنوب آن نشد.

حالا که نماینده لامرد در مجلس خواستار سهم بیشتر از جذب نیروی کار در صنایع پارس جنوبی شده است برخی صداها وی را خودخواه، بی منطق و گزافه گو خوانده اند. این صفات هیچ مشکلی از استان ما حل ننموده و باعث قطع زیاده خواهی سایرین از منابع ما نخواهد شد.

ای کاش در زمانی که در مناطق آن ها خبری از جذب نیرو بود این چنین با آن ها صحبت می شد نه اکنون که فقط در حد جوابیه و واکنش باقی خواهد ماند.

گزیده یادداشت منتشر شده آن روزها:

مجتمع استحصال اتان پارسیان با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار و ظرفیت اسمی روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز، معادل تولید سه فاز پارس جنوبی در شهرستان مهر با سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام در ۲۶ فروردین سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید. این پروژه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار واقع در شهرستان مُهر استان فارس به عنوان فار ۳ هکتار در عسلویه می باشد که از بهمن ماه ۱۳۹۳ آغاز شده است.

نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در آیین افتتاح این طرح عنوان کرده است یکی از اهداف ستاد در اینگونه پروژه‌ها تاکید بر ایجاد اشتغال در کشور است که در همین طرح بیش از ۵۰۰۰ شغل مستقیم و حدود ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

اما در حالی که شهرستان های همسایه پارس جنوبی در استان فارس از امتیاز بومی برای اشتغال در عسلویه بهره مند هستند آیا نیروی کار استان بوشهر نیز برای اشتغال در این پروژه از فرصت مشابه برخوردار است؟

در حالی که فرصت اشتغال در پروژه های استانی و ملی در استانهای پیرامون تماما برای نیروی بومی ساکن آن استانها است، فرصت اشتغال نیروی کار بوشهر در پارس جنوبی حداکثر پنجاه درصد است. این در حالی است که همین فرصت ۵۰ درصد نیز با وجود پیگیری های مردمی کمتر از ۲۰ درصد در این دو دهه محقق شده و هیچ سازو کار رسمی و قانونی برای استفاده از این فرصت برای استان بوشهر وجود ندارد.