عربستان به دنبال هوش مصنوعی؛ ایران به دنبال رفع فیلترینگ!

دالکی خبر: در حالی‌که عربستان و امارات طرح‌های تشویقی و تسهیلات برای شرکت‌های حوزه آی‌تی در نظر گرفته‌اند، شرکت‌های ایرانی به دنبال حداقل‌های این حوزه هستند و تنها درخواستشان دسترسی به اینترنت سریع و آزاد است.

به گزارش دالکی خبر؛ عربستان و امارات یک بودجه سنگین برای هوش مصنوعی اختصاص دادند و اعلام کردند که هر فرد یا هر مجموعه، فارغ از اینکه از کدام کشور باشد اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری کند از تمام مالیات‌ها و عوارض دولتی معاف می‌شود، ضمن آنکه تسهیلات ویژه‌ای از جمله استقرار دفتر شرکت در شهر تمام‌هوشمند نئوم به آن‌ها اعطا خواهد شد.

با این حال، در این سوی دریا و ۳۰۰ کیلومتر دورتر از عربستان و امارات، کشوری قرار دارد که هنوز چالش اصلی آن اینترنت سریع، امن و ارزان است و مطابق قانون از اپلیکیشن موبایل تا گروه تلگرامی که بیش از پنج هزار نفر عضو داشته باشد، علاوه بر گرفتن مجوز باید با دولت نیز همکاری کند.
سعید رسول‌‌اف، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص چالش‌های حوزه آی‌تی و موبایل گفت: در دو سال اخیر اتفاقات عجیبی در این حوزه رخ داده که برخی از آن‌ها هنوز جواب منطقی ندارد و حتی حاضر نیستند علت آن را توضیح دهند.
در حالی‌که هر سال کشورهای مختلف کنگره‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی برگزار می‌کنند تا صنعت‌گران و بخش‌های مختلف اکوسیستم کشور و اقتصاد با فناوری، مخصوصا هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوند و از آن بهره بگیرند، اما یکی از برنامه‌های ما در کنگره زیست بوم موبایل، این است که از دولت و حاکمیت، ساده‌ترین زیرساخت‌های اولیه، یعنی اینترنت امن، سریع و ارزان را مطالبه کنیم. یعنی هر کاربر بتواند به راحتی به اینترنت همراه یا ثابت دسترسی داشته باشد.

وی ادامه داد: فیلترینگ اینستاگرام چه بر سر ۴۰ میلیون کاربر آورده است که حداقل ۳۰ درصد آن کسب و کارهایی بودند که غالبا خانگی و یا متعلق به زنان سرپرست خانوار بود. این یک واقعیت است و مسئولان ما باید قبول کنند که در دنیای امروز به خصوص در حوزه آی‌تی و اینترنت چیزی به‌عنوان دیوار یا فیلترینگ معنی نمی‌دهد.

رسول‌اف افزود: چالش دیگر این حوزه، منابع انسانی است؛ متاسفانه شرایط اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر سبب شده است که بسیاری از این افراد از کشور مهاجرت کنند.

رسول‌اف تصریح کرد: امروز برای جذب متخصصان ایرانی و حتی نیروهای نیمه‌ماهر بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کمپانی‌هایی کانادایی رقابت وجود دارد؛ در حالی‌که بسیاری از این افراد تا آخرین لحظه تلاش داشتند که در کشور بمانند، اما وقتی ابزار این کار یعنی اینترنت سریع، ارزان و امن وجود ندارد دیگر فرصت یا موقعیتی برای کار کردن به وجود نمی‌آید.