منتظر شگفتی باشیم یا نه؟/ چهره های مطرح ۴ حوزه استان بوشهر

دالکی خبر: امروز آخرین فرصت تبلیغات نامزدهای مجلس دوازدهم می باشد و از ۸ صبح فردا دیگر نباید خبری از فعالیت رسمی کاندیداها و ستادهای آنها باشد؛ اما دو روز مانده به انتخابات، برآوردها از فضای سیاسی استان چه می گوید؟

به گزارش خلیج فارس؛ واقعیت این است که فرصت یک هفته ای تبلیغاتی نتوانست شور و گرمای مورد انتظار یک فضای رقابتی را رقم بزند و بی راه نیست که آن را مشابه دوره قبل بدانیم که میانگین کشوری مشارکت در آن ۴۲ درصد بود که پایین ترین میزان در ادوار انتخابات پس از انقلاب اسلامی می باشد.

اتفاقی که ردپای آن را می توان از “نبود تنوع سیاسی” میان کاندیداهای نهایی جست تا علامت سوال بخش زیادی از جامعه درباره اینکه “مجلس درباره مباحث مهمی مثل بهبود معیشت تا تغییرات اجتماعی و تصمیم سازی های کلان سیاسی کجای ماجراست.

این وضعیت می تواند خبر خوبی برای هر ۴ نماینده کنونی استان باشد که در میانه مشارکت پایین، از تمدید بی دردسر و یک مرحله ای حضورشان در بهارستان تا حدود زیادی اطمینان خاطر داشته باشند، خصوصا اینکه حدنصاب رای لازم برای نمایندگی به ۲۰ درصد کل آراء رسیده، درحالی که طی ادوار گذشته ۲۵ درصد و قبل تر از آن ۳۰ درصد مورد نیاز بود.

اما قطعا اگر آراء خاکستری، مشارکت موثری در انتخابات داشته باشند که شامل رای دهندگان معترضین به وضع موجوداست و مرددها، می توان چشم امیدی به تغییر در ترکیب نمایندگان استان داشت، نمایندگانی که اکثریت شان نتوانستند صدای موثری برای مطالبه گری استان در مجلس باشند (راه آهن و آزاد راه بی سرانجام و ته لنجی پا درهوا) و مباحث ملی نیز شریک تصمیماتی بودند که به محدودیت مردم منجر شد (نظیر طرح صیانت فضای مجازی و محدودیت فضای مجازی).

از این رو، یکی از پیش شرط های تغییر در ترکیب نمایندگان استان و روی کار آمدن چهره های جدید که توسعه گرا باشند و حداقل اینکه ضررشان برای مردم کمتر باشد، در فضایی رقم می خورد که مشارکت بالای ۵۰ درصد رقم بخورد، مضافا اینکه رای دهندگان معترض و مرددها تا ساعت های باقی مانده به این نتیجه برسند که تک تک آرای آنها می تواند به تغییر منجر شود.

چهره های مطرح ۴ حوزه انتخابیه استان کدامند؟

استان بوشهر در مجلس ۴ کرسی دارد که برآوردهای فضای انتخاباتی نشان می دهد تکلیف حوزه های “دشتستان” و “کنگان، دیر، جم و عسلویه” تا حدودی مشخص می باشد. البته انتخابات در این حوزه ها تابع شرایط متعددی است، اما بررسی ها نشان می دهد “ابراهیم رضایی” و شیخ “موسی احمدی” در فضای مشارکت فعلی و اینکه رقبای جدی و مطرحی ندارند، امورشان کم دردسر تر پیش می رود.

همین موضوع هم باعث شده ۴۵ کاندیدای انصرافی طی روزهای اخیر، ۸۰ درصد آنها از همین دو حوزه باشند.

در حوزه دشتستان می توان از محمدرضا دهقان فرد (پزشک ارتوپد)،  اسماعیل ضیاء (وکیل اهل وحدتیه) و کیامرث صالحی نیا (مدیرکل سابق ثبت احوال استان و اهل سعدآباد) پس از نماینده فعلی به عنوان چهره های مطرح انتخاباتی یاد کرد.در حوزه جنوب استان هم پس از نماینده فعلی که کاندیدای اصلی ائتلاف اصولگرایان می باشد، چهره هایی نظیر شیخ نادر گنجی (امام جمعه اسبق عسلویه و جم)، مسعود تنگستانی (معاون فرماندار دیّر در دولت سابق و کاندیدای مورد حمایت احزاب ندای ایرانیان و اعتماد ملی) و اسماعیل بیدار (فعال فرهنگی اهل جم) قرار دارند.در حوزه دشتی و تنگستان هم اگرچه نارضایتی از بی عملی نماینده فعلی خصوصا در شهرستان دشتی بالاست و بسیاری معتقدند طی چهارسال گذشته صدایی از این حوزه در مجلس به گوش نرسیده، اما واقعیت این است که تکثر کاندیداها در شهرستان دشتی و نبود چهره ای قدر و همه شمول در میان آنها، احتمال اینکه مجددا نماینده این حوزه از تنگستان باشد را افزایش می دهد.

شاید اگر چهره هایی نظیر سید کمال الدین شهریاری نماینده سه دوره مجلس در سفر اخیرش به دشتی به اعلام حمایت از کاندیدای نزدیک به خود می پرداخت، می شد انتظار داشت چالشی پیش پای نماینده فعلی رقم بخورد، اما وی ترجیح داد بدون اعلام نظر صریح، به تهران برگردد.

در این حوزه، غلامحسین زارعی (آخرین مدیرکل میراث فرهنگی در دولت احمدی نژاد و کاندیدای چند دوره حوزه بندر لنگه به دلیل سابقه فرمانداری در این شهرستان) گزینه اول در دشتی محسوب می شود. پس از وی نظیر صادق بارانی (قاضی دادگستری تنگستان و معاون سابق دادستان دشتی)، سهراب انبارکی (معاون سابق سپاه استان) و عبدالحسن بهرامی (معاون سابق پارک علم و فناوری و مسئول پیگیری های نماینده مجلس در دوره شهریاری) چهره هایی هستند که اقبال بیشتری را همراه خود می بییند.در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم نیز دو اصولگرا رقیب اصلی همدیگر هستند، جایی که جعفر پورکبگانی برخلاف ادوار گذشته که با کاندیدای نیابتی رو در روی عبدالکریم جمیری قرار می گرفت، این بار با شعار “نماینده باید خواب نباشد” خود را در قواره نمایندگی مجلس دیده است.

در شرایطی که میزان مشارکت مرکز استان در دوره های اخیر در حوالی ۴۰ درصد بوده، رای تمام کننده برای نمایندگی را باید در گناوه و دیلم جست، اما غیبت کاندیداهای ادوار قبل گناوه و عدم فعالیت برجسته کاندیداهای کنونی، زمین بازی در این دو شهرستان برای نماینده مستقر هموارتر است، نماینده ای که با اما و اگر زیاد توانست تاییدیه قرارگیری اش در لیست اصلی اصولگرایان آن هم در وسط هفته تبلیغات از تهران بگیرد.

در این حوزه چهره های دیگری نظیر سیدمحمد هاشمی فرد (شاعر، مدیرکل سابق پژوهش استانداری و عضو حزب موتلفه)، تیمور یزدان شناس (دیگر کاندیدای اصولگرا، بازنشسته سپاه و دارای سابقه فرمانداری گناوه در دولت احمدی نژاد) و لیلا انبارکی (مدیر سابق مرکز علمی کاربردی شهرداری های استان) به عنوان کاندیداهای مطرح می باشند.

شگفتانه انتخاباتی نیازمند مشارکت بالاتر

نگاهی به چهره های مطرح ۴ حوزه انتخابیه استان نشان می دهد همگی از یک طیف سیاسی خاص هستند و در این فضا که تنوعی دیده نمی شود، یکی از پیش نیازهای مشارکت معیوب و از کار افتاده است.

با این حال، همچنان که در ابتدا گفته شد، اگر رای دهندگان معترض به وضع موجود به گزینه مناسب تری در مقایسه با نمایندگان فعلی برسند و بتوان بخشی از مرددین را به پای صندوق کشاند، شاید نتایجی که نیمه شب ۱۲ اسفند اعلام می شود، شگفتانه ای را رقم بزند.