گزینه‎های مدیریتی جدید در استان/ ماجرای مسدود شدن حساب بازاریان گناوه/ تورم خانوار روستایی بوشهر رکورد زد

خبرنگاران ما در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه گفته می شود احمد دشتی زاده گزینه مدیرعاملی منطقه ویژه اقتصادی بوشهر است. مدتهاست هیات مدیره این منطقه در بلاتکلیفی به سر می برد و یکی از دلایل تاخیر در امضای برخی اسناد از جمله حقوق نیروها عنوان می گردد.
  • خبرها از رقابت دو معاون میراث فرهنگی استان بوشهر برای کسب مدیرکلی حکایت دارد. از طرفی ظاهرا گزینه مطلوب استان فردی خارج از مجموعه است که سوابقی هم در این حوزه ندارد.
  • از اداره کل نوسازی مدارس استان هم خبر می رسد که پس از انتصاب مرادی مدیرکل آن به مدیرکلی دفتر فنی استانداری تهران، تکاپوی برخی برای نشاندن نیروی موردنظر خود جدی تر شده است. گویا در کنار دو نماینده استان، برخی افراد از کمیته انتصابات استانداری هم برای خود گزینه برای مدیرکلی نوسازی مدارس دارند.
  • مسدود شدن حساب برخی بازاریان گناوه، ضرورت توجه به یکی از قوانین مهم برای مغازه داران را یادآوری می کند. یکی از بازاریان می گوید: «بیست روز پیش با کارت کپی (از طریق اسکیمرینگ کارت دیگران) در مغازه ما خرید کردند. صاحب کارت شکایت کرده و حساب من را مسدود کردند. به مرجع قضایی که رجوع کردم گفتند در قانون گفته شده که باید کارت ملی مشتری را با کارت بانکی مطابقت داد بعد کارت کشید؛ قانونی که مطمئنا هیچ مغازه‌داری از آن خبر ندارد و بانک هم زمانی که دستگاه کارت‌خوان را به مغازه‌دار تحویل می‌دهد، این قانون را تذکر نمی‌دهد. الان صاحب کارت با سهل انگاری اش که منجر به کپی مجرم از کارت وی شده، ما را به دردسر انداخته‌ است. مرجع قضایی هم می‌گوید تا زمانی که دزد پیدا نشده، حساب شما مسدود می‌ماند.»
  • اداره کل اطلاعات استان بوشهر از دستگیری باند احتکار و قاچاق گندم و آرد در استان خبر داده و اعلام کرد: در پی بروز تخلفات متعدد و گسترده در حوزه آرد و گندم و نارضایتی عمومی از کیفیت و کمیت نان در استان، سرکرده های متخلفین دستگیر و انبارهای احتکار پلمب شدند. همچنین متخلفین برای ادامه سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شده و تحقیقات و اقدامات اطلاعاتی برای شناسایی و دستگیری سایر اعضای باند تخلف توسط اداره کل اطلاعات استان بوشهر ادامه دارد.
  • خبر می رسد پس از حدود ۱۸ ماه، احکام اولیه اعضای سابق شورای شهر بوشهر صادر شده که جدای از رد مال، محکومیت زندان ۸ تا ۱۲ سال نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. ظاهرا حسب احکام محکومیت اولیه اعضای شورای شهر و کارکنان شهرداری بوشهر و برخی پیمانکاران طرف قرارداد، محکومان جمعا به ۲۹۰ سال حبس تعزیری، ۱۱۸۴ ضربه شلاق، ۵۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان رد مال محکوم شده اند. البته این احکام بدوی است و قابلیت تجدیدنظرخواهی در مهلت قانونی دارد.
  • هرچند اقدام دولت در کاهش موانع وام‌ بگیری مردم قابل تحسین است اما اولویت دادن شیوه وام از طریق اعتبارسنجی به حقوق‌ بگیران و ابهام درباره زمان و شیوه پرداخت تسهیلات به افراد دیگر از جمله کشاورزان، کسبه، زنان سرپرست خانوار و میلیون‌ها شهروندی که کمتر از تسهیلات دولتی بهره‌ مند می ‌شوند، احساس تبعیض را به همراه دارد. انتظار می‌ رود قبل از اینکه بانک ‌ها بعدا با عنوان تمام شدن اعتبارشان بهانه بیاورند، از هم‌ اکنون دولت و بانک مرکزی سازوکار تسهیل دسترسی به وام برای همه مردم براساس اعتبارسنجی را تعیین و اعلام کند.
  • شماری از کادر درمان استان بوشهر در فراخوان هایی اعلام کرده اند: در اعتراض به عدم پرداخت معوقات، اضافه کاری اجباری، عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و درخواست تبدیل وضعیت نیروهای طرحی و غیررسمی بدون سهمیه بندی، شنبه مقابل استانداری دست به تجمع خواهند زد.
  • کارکنان شهرداری های استان از تعلل استانداری در برگزاری کمیسیونی برای برقراری فوق العاده ویژه آنها گلایه مند هستند و می گویند: حدود یکسال است که تصویب این فوق العاده در کمیسیون مذکور تاخیر شده است. آنها از رستم پور مدیرکل دفتر شهری استانداری خواستار برگزاری این کمیسیون و تعیین تکلیف فوق العاده ویژه شده اند.
  • شاهین بوشهر در انتهای جدول لیگ آزادگان دست و پا می زند و حضور سالاری در پست مدیرعاملی نیز به عنوان تکمیل رزومه مدیریتی ارزیابی می شود. در همین حال شهرداری بوشهر اعلام کرده: تا زمان فرایند قانونی واگذاری تیم شاهین، فقط هزینه غذا و اسکان بازیکنان به عهده شهرداری باشد و سایر هزینه ها از قبیل پرواز و غیره در تعهد سرپرست مدیرعاملی باشگاه می باشد. همچنین مقرر گردید سرپرستی مدیرعاملی هیچ گونه تعهد مالی و عقد قرارداد تا زمان واگذاری انجام ندهد.
  • براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم خانوار روستایی بوشهر در دی ماه بیشترین میزان در کشور بوده و نسبت به ماه قبل تر ۳٫۶ درصد رشد داشته است.
  • آلودگی مکرر خط لوله های ۵۰ ساله انتقال نفت در اراضی کشاورزی دیلم باعث ضایعه زیست محیطی و بی حاصل شدن بخشی از زمین های کشاورزان شده است.
  • سکوت و عدم برنامه ریزی برای شادمانی عمومی در بوشهر پس از بازی تیم ملی مقابل عراق در شرایطی بوده که زننده گل صعود به جام جهانی مهدی طارمی بود.
  • گفته می شود با توجه به انتصاب سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، ظاهرا مرادعلی فولادوند و محمدرضا دهقان فرد برای معاونت های دانشگاه مدنظر هستند.
  • از چهار عضو علی البدل شورای شهر برازجان، دو نفر آنها وارد شورای جدید شده اند. در شروع به کار شورا، عضو علی البدل اول به دلیل پرونده قضایی برای عضو اصلی وارد شد، حالا هم در پی انتصاب حسین بی باک از اعضای شورا به عنوان معاون عمرانی فرمانداری، قرار است نفر دوم علی البدل (اصغر طالبی) جایگزین وی شود.
  • شنیده می شود چندی قبل لیستی از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به وزارت بهداشت ارسال شد تا زمینه استخدام برخی افراد فراهم شود. گویا افرادی با مدارک زیر کارشناسی نیز در آن دیده می شود که باید دید سرپرست فعلی دانشگاه به این ماجرا ورود می کند؟
  • درخواست بیژن شیرالی لیدر تیم شاهین بوشهر از وزیر ورزش در حاشیه حضور وی در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال، بازتاب زیادی در میان هواداران این تیم داشته است. در کلیپ منتشر شده از این درخواست، سجادی وعده داده مدیرکل ورزش و جوانان را برای جلسه بررسی مشکلات تیم شاهین به تهران دعوت کند.
  • کوچه فستیوال بوشهر پس از تعطیلی دو ساله، اسفندماه برگزار می شود. این فستیوال طی سالهای ۹۶ و ۹۷ در دهه آخر اسفند با حضور گروه های موسیقی فولکور کشور برگزار می شود.
  • پای جادوگری به لیگ آزادگان هم باز شد. از بازی پارس جنوبی جم و مس کرمان فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد فردی که متهم به انجام کارهای سحر و جادو است، قبل از بازی در زمین قدم می‌زند و چیزی را از داخل دستش روی زمین پخش می‌کند.
  • شنیده شده نظر استان و وزارت اقتصاد و دارایی بر ابقای رسول زارعی در سمت مدیرکلی امور اقتصادی و دارایی استان می باشد.
  • چالش قطعات جعلی در بازار لوازم  یدکی، صدای بسیاری از دارندگان خودرو را درآورده است. این موضوع در کنار قیمت های سیال و بعضا غیرمنطقی لوازم یدکی، باعث نقص فنی مکرر و نیاز به تعمیر خودرو شده است.
  • سامانه وام ازدواج عملاً بسته شده و ثبت‌ نام کنندگان در این سامانه نیز با مشکلاتی در دریافت این وام مواجه هستند. این درحالی است که یکی از مصوبات سفر هیات دولت به استان افزایش سقف تسهیلات وام ازدواج بود.
  • سازمان اقتصادی همسایگان پیشنهاد وزیر کشور برای افزایش تعاملات با کشورهای همسایه است. وزیر کشور با یادآوری اینکه از ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان دارای روابط مرزی با کشورهای همسایه هستند گفته: توسعه روابط با کشورهای همسایه از راهبردهای اصلی دولت است و در این خصوص اختیارات ویژه ای به استانداران داده شود.
  • پیشنهاد ادغام سازمان‌های حفاظت محیط‌ زیست و منابع ‌طبیعی به رئیس‌جمهوری ارائه گردیده و رییسی با نظر موافق دستور بررسی به سازمان امور اداری کشور داده است. این پیشنهاد از سوی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه گردیده است.
  • ظاهراً زنگ خطر بحران خودکشی در کشور به صدا درآمده است. گویا سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می ‌کنند که  مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵ هزار است، با این حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود، در آینده نه‌ چندان دور، ایران در رده کشور‌هایی قرار خواهد گرفت که میزان خودکشی در آن نگران‌ کننده است.
  • افشاگری مدیرکل کار و تعاون بوشهر درباره اینکه برخی بانک های استان سپرده های خود را با سود بالاتر به بانک های استان های همجوار می دهند تا خود را با پرونده های انفرادی مردم درگیر نکنند، بار دیگر مانع تراشی بانک های استان در روند توسعه و ناتوانی استانداری برای نظارت بر آنها را نمایان کرد. در آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی هم، میانگین تسهیلات پرداختی به سپرده ها در بانک های بوشهر هم فقط ۳۷ درصد بوده و از این نظر در رتبه آخر کشور می باشد.
  • قرار شده بانک‌ ها فقط با دریافت مدرک، پول های بالای ۲۰۰ میلیون تومان را جابجا ‌کنند. گویا افراد حقیقی و حقوقی برای انتقال وجه بالاتر از رقم اعلامی، باید اسناد و مدارک معامله ارائه کنند که در جهت اجرای قانون مبارزه با پولشویی می باشد.
  • پرونده تخلفات ارزی بانک توسعه تعاون بوشهر در انتظار رای دادگاه می باشد. سرپرست این بانک در استان بوشهر ضمن تایید این موضوع گفته: اتفاقات رخ داده مربوط به قبل از وی در سال ۹۷ بوده که درخصوص ایفای تعهدات ارزی، وثیقه و تضامین مناسب اخذ نشده است.
  • دست آخر اینکه، مجلس به نظر مخالفان دخانیات مبنی بر افزایش مالیات سیگار توجه می‌ کند. گویا قرار است کمیسیون تلفیق مالیات سیگار را  ۸۰۰ درصد افزایش بدهد. از طرفی تولیدکنندگان داخلی سیگار از ناتوانی در  پرداخت این مالیات سخن گفته‌ اند!